بودجه انتخابات،مطالبات معوق شورای نگهبان است

بودجه در نظر گرفته برای شورای نگهبان برای سال آینده 790/105میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است. هرچند حدود 496/22 میلیارد تومان نسبت به سال قبل کاهش داشته، اما پیش‌بینی بودجه اضافی 50 میلیارد تومانی در جدول شماره 4 پیوست یک لایحه پیشنهادی بودجه در سال 97 با عنوان نظارت بر انتخابات سروصدای زیادی به پا کرد‌. این مساله این شبهه را ایجاد کرد که چرا درحالی که قرار نیست سال آینده انتخاباتی برگزار شود چنین بودجه‌ای برای این شورا در نظر گرفته شده است‌. این مساله در نهایت منجر به پاسخگویی عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اهالی رسانه شد‌. او در این نشست تخصیص این بودجه را برای سال آینده تایید و اعلام کرد‌: «این بودجه جزو هزینه‌های جاری است و اینکه شورای نگهبان بخواهد به خاطر برگزاری انتخابات بودجه‌ای را ارائه کند، این‌گونه نیست‌.» او در ادامه در پاسخ به شبهات هم گفته بود‌: «بودجه انتخابات ۹۶ ردیف دیگری داشت که سازمان برنامه و بودجه در لایحه پیشنهادی بودجه امسال آن ردیف را نیاورده است چون ما انتخاباتی نداریم‌. دوستانی که می‌گویند چرا شورای نگهبان بودجه برگزاری انتخابات را می‌گیرد در حالی که انتخابات ندارد لازم بود ابتدا از کارشناسان سازمان برنامه و بودجه سوال می‌کردند‌. » کدخدایی با این عبارت توپ را به زمین دولت انداخت تا مسوولان سازمان برنامه و بودجه درباره این شبهه پاسخ دهند‌.
اکنون محمدباقرنوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور هم توپ بودجه شورای نگهبان با عنوان نظارت بر انتخابات را به زمین مجلس شورای اسلامی انداخت.وی در پاسخ به سوال «جهان‌صنعت» در خصوص اینکه ماجرای 50 میلیارد تومانی بودجه شورای نگهبان چیست و چرا چنین مبلغی برای سال آینده این شورا اختصاص داده شده است؟ گفت‌: «اکنون بودجه همه در اختیار مجلس است‌. امیدواریم اینقدر به شورای نگهبان اضافه کنند که از پول تو جیبی هم بیشتر شود‌.» وی ادامه داد‌: برخی از مطالباتی که از گذشته در سال 96 برای انتخابات باقی مانده بود و انجام نشد در سال 97 باید انجام شود‌. ضمن اینکه اعداد و ارقام را به صورت عملیاتی تهیه کردیم و می‌دانیم چه کاری باید انجام شود‌. بودجه‌ای که سال گذشته به دستگاهی می‌دادیم براساس ماموریت‌های متنوعی بود که انجام می‌داد که امسال آن ماموریت‌ها تکرار نمی‌شود لزومی هم ندارد پول آن هم دوباره تکرار شود‌. با همه اینها بودجه را بر مبنای عملکرد تهیه کردیم و در اختیار مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های آن‌ گذاشته‌ایم. هرچه مجلس نظر بدهد ما آن را انجام می‌دهیم‌.»
تاکید رییس‌جمهور بر لزوم رعایت حقوق شهروندی بازداشت‌شدگان
سخنگوی دولت در ادامه این نشست درباره پیگیری‌های دولت درباره وضعیت بازداشت‌شدگان و برنامه دولت جهت بازدید از زندان اوین و همچنین پیگیری‌های صورت گرفته درباره دانشجویان بازداشتی، یادآور شد‌: بر اساس منشور حقوق شهروندی، اعتراض و انتقاد به عنوان یک حق پذیرفته شده است که دولت نیز بر این اساس به رخدادهای اخیر نگاه می‌کند‌. وی افزود‌: همه کسانی که معترض هستند و در چارچوب قانون انتقاداتی را در اعتراضات‌شان مطرح کرده‌اند این حق برای آنها بر اساس حقوق شهروندی قائل بوده و وجود دارد اما اگر برخلاف قانون به اموال عمومی لطمه وارد کرده‌اند کار ناپسندی انجام داده‌اند، البته تعداد این افراد نسبت به معترضان واقعی محدود بوده است، باز هم معتقدیم که باید با این افراد نیز در چارچوب قانون برخورد شود و مجازات قانونی صورت گیرد‌. نوبخت در ادامه گفت‌: رییس‌جمهور به وزرای اطلاعات و کشور به عنوان مسوول شورای امنیت کشور ماموریت داده که گزارشی از تعداد افراد، بازداشتی‌ها و وضعیت آنها ارائه کند. البته رییس‌جمهور غیر از چارچوب دولت به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی نیز بر لزوم رعایت حقوق شهروندی تک‌تک افراد تاکید دارد، به ویژه برای کسانی که ممکن است در فضای هیجانی قرار گرفته باشند و در این فضا آسیب به جان و مال مردم وارد کرده باشند، باید بر اساس قانون و واقعیات با آنها برخورد شود‌. البته امیدواریم زمینه بازگشت این عزیزان و فرزندان به خانواده‌های آنها فراهم شود‌. سخنگوی دولت اظهار داشت‌: آنچه در داخل رخ داد چه از طرف کسانی که به مال مردم آسیب وارد کرده‌اند و چه آنهایی که خودشان دچار خسارت شده‌اند مشکلاتی را برای فرزندان ایران و خانواده بزرگ ایران به وجود آورد در این بین ترامپ که خودش منفور ملت آمریکاست و نتانیاهو که مقبولیت اجتماعی ندارد، خوشحال‌کننده بود‌. وی افزود‌: هیچ کس غیر از آنها نسبت به این واقعیات خوشحال نشده است. به همین دلیل باید مسایل درون خانواده با نگاه مشفقانه درک شود و مورد بررسی قرار گیرد و با نگاه پدرانه آن را بررسی کرد‌. نوبخت ادامه داد‌: همه باید دست به دست هم دهیم و بدون اتهام‌زنی بدون اینکه چه کسی مقصر بوده به حل مشکلات مردم بپردازیم و فضای عقلانی را جایگزین فضای احساسی کنیم‌.


افزایش قیمت ارزهای خارجی به ضرر دولت است
سخنگوی دولت در مورد اظهارات سیف برای کاهش نرخ ارز و همچنین برنامه‌های دولت برای کنترل بازار ارز گفت‌: حتما در این زمینه آقای سیف اقداماتی انجام می‌دهد و روش‌های مختلفی برای تعادل عرضه در بازار در حال شکل‌گیری است‌. اینکه به هر جهت تقاضای غیرمعقول افزایش یابد، اتفاقی از نظر واردات و صادرات پیش نیفتاده است‌. ممکن است افراد تصور کنند پول‌شان را نزد خود نگه دارند بهتر است یا در بانک‌ها نگهداری کنند یا تبدیل به ارز کنند بهتر است‌. وی خاطرنشان کرد‌: بنده اعلام می‌کنم افزایش قیمت ارزهای خارجی در برابر پول ملی ما که نتیجه پول ملی است به هیچ وجه از اهداف دولت نیست و دولت موافقت نخواهد کرد‌. بنابراین دولت نه‌تنها نفعی نمی‌برد بلکه زیان می‌کند‌. نوبخت ادامه داد‌: اگر قیمت ارز بخواهد در دوره بلندمدتی بالا بماند، تورم را بالا ببرد، حتما با تمام توان در جهت واقعی کردن قیمت‌ها عمل می‌شود‌. سخنگوی دولت تصریح کرد‌: این اعداد و ارقام نشان می‌دهد این افراد اندوخته‌ای دارند و بی‌میل نیستند که تقویت شوند، بنده نگران اینها هستم‌. این قیمت‌ها حباب است و افت می‌کند‌. دیر یا زود با سیاست‌های بانک مرکزی و توان دولت این نوسانات غیرواقعی و هیجانی فروکش می‌کند‌. وی ادامه داد‌: برخی موسسات با اعلام سودهای بالا تحریک کرده‌اند تا پول‌ها را جذب کنند و دولت ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی به این سپرده‌گذاران داد‌. ان‌شاءالله این بازار هم کنترل خواهد شد‌. سخنگوی دولت خاطرنشان کرد‌: بنده از آقای سیف می‌خواهم اقدامات انجام شده را گزارش دهد تا این شرایط بهتر شود‌. منافع ملی و اقتصاد ملی بسیار مهم است‌. کسانی که ریال در دست‌شان است می‌توانند به این بازار مراجعه کنند و اگر ارزی در خانه دارند بیاورند و عرضه کنند‌.
فیلترینگ، تصمیم شورای امنیت کشور بود
سخنگوی دولت در مورد اینکه گفته شده دستور فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از سوی رییس‌جمهور صادر شده، تصریح کرد‌: در مورد فیلترینگ، شورای امنیت کشور به این نتیجه رسید‌. نظرات متنوعی در کشور وجود دارد و باید موازین اخلاقی رعایت شود زیرا در کنار این مسایل عده زیادی فعالیت فرهنگی و اقتصادی انجام می‌دهند، بنابراین رییس‌جمهور هم دستور داده رفع فیلتر شود‌. وی افزود‌: هر کشوری منافع ملی خود را تشخیص داده و عمل می‌کند، این دلیل نیست که از مواضعی که وجود دارد، عقب‌نشینی کرده باشد‌.
نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقامات فرانسوی گفته‌اند در نشست با مسوولان ایرانی بحث‌هایی را در مورد توان موشکی مطرح کرده‌اند، اظهار کرد‌: راجع به بنیه دفاعی یا ادوات، هیچ‌کس این اجازه را ندارد در این ارتباط مداخله کند، ما این را حق مسلم ملت ایران می‌دانیم‌. با هیچ‌کس مذاکره نمی‌کنیم، بنابراین در ارتباط با بنیه دفاعی مذاکره‌ای نخواهد شد‌. وی افزود‌: مذاکره یعنی اینکه بنشینیم مانند برجام سلسله اهداف و نشست‌هایی داشته باشیم، این دلیل نمی‌شود که چنین مذاکراتی در ارتباط با بنیه دفاعی هم انجام شود‌.